Sains Sukan Tingkatan 5 – Periodisasi Sukan

 

  •   Proses pembahagian pelan latihan tahunan kepada beberapa fasa latihan bertujuan untuk
               – memudahkan penyediaan program latihan
               – lebih mudah untuk meramal hasil atau pencapaian matlamat
               – dijadikan garis panduan bagi menentukan pencapaian puncak yang betul dan tepat semasa fasa pertandingan utama
               – membantu jurulatih dan atlit menjalani latihan dengan lebih teratur dan sistematik
               – memudahkan proses pemantauan dan penilaian
  • periodisasi terbahagi kepada
            – fasa-fasa latihan
            – latihan mingguan
            – latihan harian
            – sesi latihan
FASA-FASA LATIHAN
  • Dibahagikan kepada tiga fasa iaitu fasa persediaan. fasa pertandingan dan fasa transisi.
            Fasa Persediaan
  •      Persediaan umum
                  – tumpuan kepada penyediaan fizikal seperti daya tahan kardiovaskular, daya tahan otot dan kekuatan asas.
                  – isipadu latihan adalah tinggi antara 85% hingga 100% dan intensiti latihan adalah sederhana antara 40% hingga 70%
                  – jangkamasa bagi latihan ini ialah antara 6 hingga 14 minggu
                  – kaedah -kaedah latihan seperti latihan jarak jauh perlahan, latihan Fartlek, latihan jeda jarak jauh dan latihan bebanan bagi
                    adaptasi anatonomikal dan hipertrofi otot dicadangkan
                  – ujian pra kecergasan diperlukan
  • Persediaan khusus
              –  memberi penekanan khusus kepada komponen-komponen fizikal yang lebih dominan
              – isipadu latihan masih tinggi bagi sukan-sukan yang berasakan daya tahan seperti acaea 5000 meter dalam olahraga, kayak
                 jarak jauh dan renang jarak jauh, sementara intensiti latihan digunakan sehingga 90%
              – isipadu latihan diturunkan sedikit kepada 65% hingga 80% bagi sukan yang berasaskan kepada kekuatan dan kelajuan, iaitu
                sukan yang sistem tenaga anaerobik adalah lebih dominan seperti bola keranjang serta acara pecut dalam olahraga, sementara
                bola sepak, hoki dan bola keranjang serta acara pecut dalam olahraga, sementara intensiti latihan boleh ditingkatkan kepada
                95%
             – mengambi masa 6 hingga 10 minggu
             – bagi sukan daya tahan, latihan seperti lari jarak lauh perlahan, latihan Fartlek, jeda jarak jauh diteruskan. Manakala latihan
                bebanan memberi tumpuan kepada daya tahan otot perlu diaplikasikan. Bagi sukan yang berasaskan kelajuan dan kekuatan,
                latihan seperti jeda jarak sederhana,jeda jaraj dekat, latihan pecut berulang, latihan litar dan latihan bebanan bagi
                meningkatkan kekuatan dicadangkan




About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s